۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

هفتم تیر ۱۳۶۴ در تقویم دفاع مقدس؛

ماجرای انهدام مناطق عملیاتی حاج عمران توسط لشکر ۶۴ پیاده ارومیه

ماجرای انهدام مناطق عملیاتی حاج عمران توسط لشکر ۶۴ پیاده ارومیه

رزمندگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه با عبور و ایجاد معبر در موانع دشمن که پر از مین‌های مختلف و شبکه‌های سیم خاردار بود توانستند به بیش از ۱۵ پایگاه دشمن در منطقه عمومی واراس و آنه هجوم ببرند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_ الناز رحمت نژاد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۱ بامداد ۷ تیر ۱۳۶۴ به منظور ضربه زدن به بخشی از نیروهای دشمن در مناطق عملیاتی شمال غرب کشور عملیات محدود و ضربتی ظفر ۳ را به اجرا گذاشت.

در این عملیات رزمندگان دلاور لشکر ۶۴ پیاده ارومیه با عبور و ایجاد معبر در موانع دشمن که پر از مین‌های مختلف و شبکه‌های سیم خاردار بود توانستند به بیش از ۱۵ پایگاه دشمن در منطقه عمومی واراس و آنه هجوم ببرند، مناطق عملیاتی جبهه حاج عمران را منهدم کنند و به نیروهای عراقی تلفات و ضایعات شدیدی را وارد نمایند.

همزمان با سالروز عملیات ایذایی ظفر ۳ به بازخوانی این عملیات پرداخته‌ایم که مشروح این‌گزارش کوتاه در ادامه می‌آید؛

حاج عمران شهری در استان اربیل در منطقه کردستان عراق در نزدیکی مرز کشورمان با عراق است و هنگام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال ۱۳۶۲ پس از عملیات والفجر ۲ به دست رزمندگان اسلام آزاد شد.

این شهر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی از شهر اربیل واقع شده و منطقه عملیاتی حاج عمران، منطقه‌ای است سوق الجیشی ما بین شهرهای پیرانشهر ایران و چومان مصطفی عراق، حاج عمران نیز نام پادگانی عراقی است در ۱۲ کیلومتری مرز ایران و عراق، که در جاده‌ی مواصلاتی پیرانشهر- رواندوز (عراق) قرار گرفته است.

ارتفاع ۲۵۱۹ متری در منطقه عمومی حاج عمران همراه با ارتفاعات واراس، شهدا، نصر و گردمند ازعوارض حساس و کلیدی منطقه محسوب شده و عمدتاً دید بسیار مناسبی را به همه جهات نسبت به منطقه حاج عمران فراهم ساخته و کنترل حرکات را به طرف منطقه مذکور، آسان می‌نمود. در این میان ارتفاع شهدا وضعیت حساس‌تری را دارا بود لذا عملیات‌های متعددی در این منطقه اجرا و ارتفاعات منطقه بارها دست به دست گردید.

یادمان شهدای منطقه حاج عمران نیز در دامنه ارتفاعات بر مزار شش شهید گمنام احداث شده است.

در عملیات پیروزمندانه ظفر ۳، تعداد ۱۵ پایگاه دشمن در منطقه آسیب دید و ۲ پایگاه نیروهای عراقی به طور کامل منهدم شد، بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای متجاوز بعثی کشته و زخمی شدند، انهدام دو قبضه دوشکا، یک قبضه خمپاره انداز و دو انبار مهمات و ۱۳ پایگاه به میزان ۷۰ درصد از جمله ضایعات دشمن بود و همچنین تعداد ۲۰ دستگاه خودرو، ۱۲ انبار مهمات، یک قبضه خمپاره‌انداز، مقادیری زیاد تجهیزات نظامی، تعدادی مین و مقادیری مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام و یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد.

کد خبر 5822413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha